Vergroting

===============================================================================================================
VOOR EEN MOOIE VERGROTING, KLIK OP DE FOTO NAAR KEUZE EN MAAK DAARNA DE PAGINA GROOT !
===============================================================================================================

1532 Rijtje van 4 woningen

       

1537 E. van? Hall.

Op de achterzijde Ederveen, waar het waarschijnlijk niet is.... Fotograaf Eduard Sanders.

07-01-2014, Berry: Wat ik voor een vlek heb aangezien was toch een bordje..... (zie inzet 2)

1540 Boerderij

1544 Omgeving Middelburg?

1550 Boerderij


31-08-2014, Dick Zweers: Provincie Utrecht, meest wsch de westelijke helft. Evt. aangrenzend deel van ZH vanwege de wit-zwarte plinten. Denkelijk 18e-eeuws met 19e-eeuwse wijzigingen: dakranden gecorrigeerd en plaatsing gietijzeren vensters.

1552 Pastorie?


31-08-2014, Dick Zweers: Denkelijk prov. Groningen; gootdetail en loden hoekkepers zie je daar veel.

1577 Apeldoorn?

Met potlood in modern handschrift, op de achterzijde: Apeldoorn. (Voor wat het waard is)

1581 Café Billard, stalling: J. vd. Bergh


13-06-2016, Theo van Gijlswijk: Rond 1937 staan er in de kranten advertenties van C. van den Berg, cafe, Langeweg C 98 te Kruisland. http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?

12-06-2016, E. Petter: In de telefoongids 1925 staat een cafe J. v.d. Bergh met het telefoonnummer 1, in Kruisland bij Roosendaal. Een afbeelding hiervan heb ik niet kunnen vinden.
Volgens krantenberichten (Delpher) uit die tijd werden er ook biljartwedstrijden gehouden.

1584 Aanhef Rotterdam.


09-12-2013, Peter Smaardijk: Afzender is mogelijk Dirkje Knupker, geboren in Kralingen op 18 juli 1886, ongehuwd gestorven in Rotterdam in 1961 (overlijden wordt gemeld in de krant van 10 mei). Geadresseerde is vrij waarschijnlijk Miep Lugtigheid (28 september 1912 - 28 maart 1990), echtgenote van Hendrik Lugtigheid (17 januari 1911 - 30 maart 1980). Misschien helpt 't.

09-12-2013, E. Petter: De afzender is vermoedelijk Dirkje Knupker, geb. Kralingen 18-7-1886. Zij had als beroep huishoudster en is waarschijnlijk niet getrouwd. ik vermoed dat ze inwoonde bij een werkgever en dat we diens huis zien.

1586 Drenthe of Groningen?


09-03-2016, H. van Nek: Dit kan de Zeemanstraat in Zaandam zijn.

 

1594 Huisnummer 5. Verder geen namen etc.

1601 Bij een zeer grote villa

 

1602 Koetshuis

 

1632 Jaren 20/30 woning in aanbouw

1638 Rechts huisnummer 2

Straatnaambordje onleesbaar.

1646 Vrijstaand woonhuis met schuur

Geen huisnummer en het naamplaatje op de deur is onleesbaar.

    Opgelost als Nijmegen Opgelost als Beek

1647 Volgens verkoper mogelijk omgeving Nijmegen

Zeer opvallend is het prachtige hekwerk.

27-04-2014, Theo B: Foto 5 en 6 zijn ook op de dezelfde plaats gemaakt. Van het pand op foto 5 is links nog een klein stukje te zien op nr.6.
Mooi te zien aan het toegangshekje met de twee diagonale en gebogen spijlen. Aan de begroeiing te zien op twee veschillende tijdstippen gemaakt.

26-04-2014, Peter Smaardijk: Ook de tweede van rechts beneden is Nijmegen: de Hoogstraat ter hoogte van de Voerweg/Ridderstraat, zie beeldbank Nijmegen foto GN5046

26-04-2014, Sjoerd Eeftens: Er is wel wat te zeggen voor de omgeving van Nijmegen. Op twee foto's komen vakwerkmasten voor, waarvan de vormgeving overeenkomt met de in Nijmegen toegepaste types, zowel wat de vierkante mast betreft (foto tweede van rechtsonder) en de rechthoekige, lichtere mast. Op de toppen een ui, die ertoe diende een blikseminslag te kunnen weerstaan. De uithouders, in Nijmegen ronde, neerwaarts gebogen constructies, ontbreken. Die waren niet nodig als er aan de overzijde ook een mast stond waartussen dan een spandraad was bevestigd, dus dat kan. Rails is niet te zien. Is de tramlijn al opgebroken, of is deze nog niet aangelegd? In Nijmegen is overigens nog één mast bewaard gebleven in een tuin in Berg en Dal. De trams te Enschede, omgeving Amersfoort -Zeist - Arnhem en Arnhem hadden elk ook vakwerkmasten van een iets ander type. In de grote steden werden gegoten ronde masten toegepast. Ook niet zoeken in Groningen, Vaals, Sluis, Haarlem, Castricum, Walcheren, Zuid-Limburg en het gebied van de Blauwe Tram in het westen.

26-04-2014, Berry: Mooi gevonden door Theo en Dik. Ik hoop dat de andere foto's ook in Beek genomen zijn. Ik wacht nog even met deze foto's als opgelost te plaatsen tot er meer duidelijkheid is over de andere.

26-04-2014, Dik Kralt: Op het bord staat iets van Ford. Het is de Rijksstraatweg te Beek (bij Nijmegen). http://goo.gl/maps/fJaCI Zie ook foto F56498 van de beeldbank Nijmegen.

26-04-2014, Berry: Hierbij een detailscan, helaas kan ik er niets van maken.

26-04-2014, Theo B: Op de achtste foto hangt een bord aan de gevel. Is daar nog iets van te maken? Kan het bovenste een Ford logo zijn?

26-04-2014, Theo B: Het opstapje, de palmlelies, en de spekbanden met daar tussen 15 en 43 lagen bakstenen. Foto 4 is ongetwijfeld de achterzijde van foto 2.

25-04-2014, Berry: Uit het zelfde pakje nog 7 foto's geplaatst. Mogelijk alle uit de zelfde plaats.

 

1662 Augustus 1900. Voorgevel huis Horst.

 

1664 Veendam?

Twee onbekende kaarten gekocht op marktplaats. Bij beide stond de tekst: "Komt uit een verzameling Winschoten". De andere bleek Veendam te zijn. Deze ook?

13-06-2014, Berry: Ik denk dat er Rookt For(tuna) of iets dergelijks staat.

13-06-2014, Hans de Haas: Die tekst boven het markies daar haal ik Kodakfoto uit. Zou dus een fotograaf kunnen zijn evenals de winkel waar we tegenaan kijken. Er hangt ook een portret in de etalage.

12-06-2014, Berry: Jeannet de Swijger heeft de foto gespiegeld, was ik vergeten...

09-06-2014, Theo B: In het rechter raam de weerspiegeling van een markies met daar boven tekst. Wellicht kan een gespiegelde detailscan iets opleveren.

1683 Achilles Apeldoorn

Ik heb nooit iets over deze vereniging gelezen of gehoord. Achilles bestaat wel in Apeldoorn maar is een handbalvereniging en is opgericht in 1970.

22-04-2016, Theo van Gijlswijk: Sinds de toevoeging van meer ingescande kranten in Delpher zijn de zoekmogelijkheden ook weer groter. In de Nieuwe Apeldoornsche Courant van 28-03-1917 staat een verslag van de wedstrijd Sparta (Rheden) tegen Achilles (Apeldoorn) uitslag 1 - 0.
http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22sparta+%28rheden%29-achilles+%28apeldoorn

29-07-2015, Geert Fleuren: Voor zover mij bekend zijn er 7 voetbalvereningingen in Nederland die Achilles heten. Dit zijn Achilles'29 uit Groesbeek, Achilles'12 uit Hengelo, Achilles 1894 uit Assen, Achilles Veen uit Veen, CVV Achilles uit Enschede, Achilles Reek uit Reek en Achilles uit Rotterdam. Het is geen foto van Achilles'29 uit Groesbeek, want dit tenue staat nergens in het jubleumboek van deze vereniging, ook niet voor lagere elftallen. Voor de gebiedsindeling van de oude voetbalbonden maken Achilles 1894, CVV Achilles en Achilles'12 een grote kans.

24-08-2014, Ingrid Evers: Misschien geeft deze foto een aanwijzing?
http://www.voetballegends.nl/admin/docs_clubs/watermark.php?imageURL=Forward 1910 Achilles Assen GA 1.jpg
op http://www.voetballegends.nl/club.php?id=66

24-08-2014, Ingrid Evers: Ik vermoed dat dit Achilles 1894 (Zwolle) is, dat te Apeldoorn een wedstrijd heeft gewonnen. Een aantal personen draagt (waarschijnlijk) rode shirtjes en twee (de keepers?) zijn licht gekleed, zoals je dat ook ziet op oude foto's van Achilles.

1687 Op de achterzijde met potlood: Den Bosch ??

1704 Provincie Noord-Holland?

 

1727 Omgeving Arnhem?

1733 Maastricht, Nijmegen??


04-09-2017, Ron van Swelm: Deze foto is naar mijn mening geen Nijmegen. De bijgevoegde foto van de Sint Annastraat toont niet hetzelfde pand. Het bordes verschilt duidelijk met het zoekplaatje. Gezien de fotograaf moet het pand in Maastricht en omgeving gezocht worden.

17-09-2015, J.J. Hoefnagel: Aan de Groesbeekseweg 52 zat in 1915 ook een Pension Burki
http://www.geneaknowhow.net/script/dewit/tel1915/pag/513.htm

17-09-2015, J.J. Hoefnagel: Hier een foto van de Annastraat met de voorganger van het 'Persijn' pand.
Geen open ruimte en De Gruyter zat voor de oorlog al daar op nr 47-49, dus ook de nummering lijkt aardig in stand gebleven.
Ik vermoed dat we verder moeten zoeken, wellicht naar een Burki op No. 32? Wat staat er eigenlijk op de onderste regel van de achterzijde? 1.95 No 32?


26-01-2015, J.J. Hoefnagel: Ik meen te denken dat er nog iets pleit voor de Annastraat, namelijk dit:
Op de Achterzijde staat Annast , hetgeen door Ingrid wordt geinterpreteerd Anastasia.
Maar het lijkt me voor de hand liggender dit te lezen als Annastraat, toch?

25-01-2015, Ingrid Evers: Inderdaad zien we vandaag de dag een aaneengesloten gevelwand, maar dat hoeft niet altijd zo geweest te zijn. Volgens bijgevoegde website is het pand nr 45 (waar nu een pizzeria in zit met de toevoeging 45a) in 1912 gebouwd. Het volgende, nogal brede pand rechts (Persijn/Attent) is van duidelijk latere datum. Het lijkt mij dus niet onmogelijk dat dit is gebouwd op de open ruimte naast het pension. Overigens kan door het 'invullen' van de huizenrij elders in de straat de huisnummering zijn verschoven.
http://nijmegen.kadasterdata.nl/st.+annastraat/45

23-01-2015, Cees Bol: St. Annastraat 45 is een herenhuis in een rij, de foto laat een pand vrijstaand zien in een parkachtig geheel. Daarom mijn twijfels bij de oplossing. Wellicht hebben ze op een andere locatie ook een pand gehad.

23-01-2015, Ingrid Evers: Pension Burki zat op de St. Annastraat 45 te Nijmegen. Anastasia Boots logeerde daar kennelijk. De foto (gemaakt in de achtertuin ?) draagt het stempel 'Firma Th. Weijnen'. Dat betekent dat hij gemaakt moet zijn tussen 1904 en ca. 1914. http://studiezaal.nijmegen.nl

 

1736 J. de Rooystraat?


05-02-2015, J.J. Hoefnagel: Volgens mij staat er Sprang, Sprang Capelle heeft idd een J. de Rooystraat.

1739 Markant woonhuis.

Op het bord: Rijwielpad. Het bordje op de voorgevel is onleesbaar.

 

1743 Juwelierszaak. Fotograaf Eduard Sanders

Geen huisnummers en geen leesbare naam. Let op het rijk bewerkte deurkalf.

1752 Mogelijk Betuwe

     

1753 Kerkinterieur


02-04-2015, Peter Smaardijk: Er is daar veel verbouwd en nieuwgebouwd. De foto waar Martin naar linkt is volgens het bijschrift van later. Vergelijk bijv. http://dorpzenderen.brinkster.net/pmwikiDorpZenderen/uploads/Historie/Gymnasium.jpg met http://www.inoudeansichten.nl/ansichten/zenderen/p6197-gymnasium-st-alberti-zenderen.html . Dit laatste gebouw is duidelijk nieuwer dan 1927.

02-04-2015, Martin Snuverink: De kapel van het gymnasium in Zenderen is te zien op http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ansichtkaarten-nederland/m891400064 In de kapel zit nu restaurant Seminar. Ik zie helaas geen overeenkomsten.

29-03-2015, Rien Roodzant: Poststempel Borne. Volgens geschreven tekst op de kaart, kapelletje in Gymnasium

29-03-2015, Peter Smaardijk: Dit is waarschijnlijk in het gymnasium in Zenderen, waar pater Joannes a Cruce (Jan) Kerkhof in ieder geval in 1927 leraar was. Het poststempel is waarschijnlijk Borne.

1762 Matrassenmaker- Rijtuigbekleder J.C. Dirkse


15-04-2015, E. Petter: Volgens http://dorpsraad.wagenberg.eu/KEN%20WAGENBERG%20wandeltocht.pdf zat de zadelmakerij op Dorpsstraat 39 te Wagenberg (gem. Terheijden), zie zin 26. Dat zal dan wel B106 geweest zijn en is niet het ZP.

14-04-2015, E. Petter: In het bevolkingsregister van Best staat dat zadelmaker J.C. Dirkse in 1905 naar Dongen vertrok. Daar woonde hij bij zijn broer zoals in het bevolkingsregister Dongen 1900-1910 te zien is. Later vestigde hij zich in Terheijden, huizing B106.
Streetviewen daar heeft niets opgeleverd, maar ik weet dan ook niet of het de juiste J.C. Dirkse is...

12-04-2015, E. Petter: Er zat in de regio Eindhoven een zadelmaker Johannes Cornelis Dirkse. De stap naar matrassenmaker lijkt overbrugbaar. https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/

 

1763 Mogelijk Driebergen. Huisnrs. niet leesbaar

1767 27 okt. 1904. Op achterzijde stempel


13-01-2016, Theo van Gijlswijk: Het stempel van antiekhal C. Hennequin, Oude Hoogstraat 9 in Amsterdam is een handelaars stempel. bij zoeken op deze naam vond ik een krantenartikel in de Woerdense Courant uit 1968 zijn naam, adres en telefoonnummer in een artikel ove onder andere de ver- en inkoop van prentbriefkaarten. http://woerden.courant.nu
Ik kom ook verschillende meldingen tegen bij o.a. de collectie Gelderland, Qoop, In Oude Ansichten-Prentbriefkaarten van kaarten met achterop het stempel van Antiekhal C.Hennequin.
De fotograaf J.F. Hennequin zal dan ook niets met deze foto te maken hebben. Overigens stond zijn geboortejaar in mijn vorige bericht verkeerd vermeldt. 1950 moet zijn 1850.

13-01-2016, Martin Snuverink: De lantaarn is niet Rotterdams, omdat de snuiver te klein is voor een R'damse armatuur.

13-01-2016, Ingrid Evers: Het stempel op de achterzijde (eigenlijk voorzijde) van deze fotokaart heeft niets te maken met de voorzijde (eigenlijk achterzijde). Wie "C. Hennequin" en "antiekhal" intypt op Google, krijgt tientallen hits. Kennelijk verwijst het stempel op de adreszijde van deze kaart naar een na-oorlogse antiquair/antiquaar. De vermeldingen op Google betreffen ansichtkaarten, sigarenbandjes en meer van dergelijk 'plat papier', dat door de verkoper systematisch is voorzien van zijn bedrijfsnaam. De meeste vermeldingen op Google betreffen Gelderland, maar dat lijkt mij meer een toevalstreffer (goede beschrijvingen in een Gelderse beeldbank) dan een maatstaf. Resumerend: deze foto uit 1904 is niet gerelateerd aan de naam op de achterzijde en de locatie ligt nog helemaal open.

13-01-2016, Paul Blanken: Amsterdamse telefoonnummers bestonden in 1905 uit 4 getal-plaatsen, in 1910 soms uit 5 maar zeker niet uit 6. De lantaarnpaal lijkt me eerder een Rotterdamsche.

29-08-2015, Theo van Gijlswijk: Johannes Franciscus Hennequin werkte rond 1903 als fotograaf in Bussum. Hij is geboren in Amsterdam in 1950, en ook gestorven in Amsterdam in 1925. Mogelijk stuurde hij zelf deze kaart naar een familielid in Amsterdam. Bussum zou het daarom ook heel goed kunnen zijn. https://rkd.nl/nl/home/artists/417722

21-04-2015, Berry: Het zou best zo kunnen zijn dat de bovenzijde iets lichter is....

21-04-2015, Sander van Wijngaarden: indien de bovenzijde van de lantaarn lichter van kleur is , dan lijkt mij dit zeer wel mogelijk Bussum ..deze lantaarnpalen stonden o.a koningslaan / beerensteinlaan / meerweg / gravenlandseweg/ middenlaan ..
ook het type kaart met opgeplakte foto past daar goed.

1773 Villaatje met links een lang gebouw

1774 Zeer waarschijnlijk Rotterdam

Alle drie de huisnummers hebben een onleesbare toevoeging.

13-06-2016, E. Petter: De Josephstraat lijkt het niet te zijn, mits er niet omgenummerd is:
http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-32333/

12-06-2016, E. Petter: Zulke hoge huisnummers kwamen in Rotterdam niet heel veel voor. Door afstrepen van onmogelijkheden, bleven er twee mogelijkheden over:
- de Josephstraat
- de Zaagmolenstraat
In beide gevallen is er geen geschikt beeldmateriaal te vinden.
In de Zaagmolenstraat zijn nog wel enkele panden aan de oneven kant te vinden, die er wel wat van weg hebben.

     

1779 School?


29-08-2015, Ingrid Evers: Uitgaande van de afbeelding in de gevel boven het plein vermoed ik dat het inderdaad gaat om een school. De afbeelding toont een jong meisje met lang haar. Zij houdt de handen in een open gebaar opgeheven ter hoogte van de schouders. De kraag van haar blouse doet 'modern' aan, in elk geval jaren 1950, maar mogelijk ook eerder. Achter haar hoofd zien we een lichte (gouden?) aureool of nimbus.

Ik denk dat het hier gaat om een afbeelding van Maria Goretti, patroonheilige van een groot aantal katholieke meisjesscholen in Nederland. In dit geval lijkt mij een lagere of basisschool waarschijnlijk. Maria Goretti (1890-1902) is een typische jeugdheilige. Zij werd op net niet twaalfjarige leeftijd vermoord door een man die haar de keuze gaf: hem zijn zin geven, of doodgestoken worden met een dolk. Het meisje koos voor het laatste en stierf enkele dagen later in het hospitaal. Zij werd een lichtend voorbeeld voor de jeugd. Toen zij in 1947 zalig en vervolgens in 1950 heilig werd verklaard, werden heel wat nieuwe scholen naar haar vernoemd.

Wat betreft de afbeelding: in de vroeg-twintigste eeuw werd Maria Goretti vaak afgebeeld met een mes (moordwapen) en een lelie (zuiverheid) in de handen. Dat die iconografie in later jaren niet altijd meer werd gebruikt, blijkt uit het gevelbeeld van Albert Verschuuren aan de MMS te Helmond (1987): http://www.thuisinbrabant.nl/object/filmfotobank/oai_filmenfotobank-nb.nl_120064.

1796 Waar woont P. ?

Aanhef Apeldoorn. Ik herken het pand niet en ben er daarom ook helemaal niet zeker van dat het in Apeldoorn is.

1802 Hospitaal met lantaarn

1807 Boerderij met "Eerste steen" in midden gevel

Fotograaf Eduard Sanders. De foto zal waarschijnlijk ergens in de omgeving Utrecht/Zuid-Holland gemaakt zijn. In het rooster van de deur zit een koeienkop. Op de paal van het hek is alleen een laatste letter zichtbaar, de R.

23-09-2015, Berry: Boven de deur staat een huisnummer: 98.

1809 Komt uit een partijtje met Apeldoorn e.o.

Mogelijk een pension in de omgeving van Apeldoorn. Op een bordje staat: Publiek telefoonstation.

23-09-2015, Berry: Kleermaker R. J. (Reinder Jacob) Slijkhuis woonde aan de Beemterweg 16 in Beemte Broekland. Hij had daar een publiek telefoonstation. In adresboek 1937-1938 vond ik hem nog steeds op dit adres. D.J. Slijkhuis had een limonadefabriek aan de Molenstraat 94. Zie: telefoonboek 1925. Ik denk dat in het telefoonboek 1926 een foutje is gemaakt met de initialen. Ik denk dat we verder moeten zoeken.

21-09-2015, Theo van Gijlswijk: In het telefoonboek van 1926 staat een publiek telefoonstation vermeldt bij R.J. Slijkhuis te Apeldoorn (Beemte). http://www.delpher.nl/nl/
R.J. Slijkhuis woonde toen aan de Molenstraat 94. fabriek van limonades. http://www.delpher.nl/nl In de beeldbank Apeldoorn een foto gevonden van de sloop van Molenstraat 94 in 2007. Dit pand is echter pas in 1969 gebouwd. Van zijn voorganger(s) helaas geen foto kunnen vinden. Ik vindt de foto van het ZP echter wel passen in de oude bebouwing van de Molenstraat in Apeldoorn.
http://archieven.coda-apeldoorn.nl/detail.php?nav_id=1-1&id=249159&index=7&volgnummer=0

1812 Fraaie rietgedekte kap

1815 Friesland?

Fotokaart van Eduard Sanders van het "Type 1" Let op de twee verschillende lantaarns naast elkaar!

07-10-2015, Berry: Ik las ook nop maar Jan en E. Petter zagen er ....hof in en dat lijkt mij eigenlijk het juiste.

07-10-2015, Peter Smaardijk: Staat in het bovenlicht van het grote huis de naam Nop? Dan is dit vrijwel zeker Friesland.

 

1831 Op de achterzijde: Ugchelen zonder g.

1846 Gebouw aan het spoor.


15-01-2016, Paul Blanken: Links naast het pand, een kanaal of rivier. Het pand zelf, heeft aan de linkerzijde een opvallend groot en vreemd geplaatst raam. Via een dergelijk raam verwacht ik de zijkant van een pomp (schoepenrad?) te kunnen zien. Zoals bij een gemaal. Het lijkt me aannemelijk dat dit pand op een dijk staat.

13-01-2016, Sjoerd Eeftens: Het betreft hier geen normaalspoor. Het is een tramspoor aan de kant van de weg; er is een overpad naar het erf van het pand. De zijde van de weg wordt gemarkeerd door enkele losse keien.
Tussen de beide benen van het spoor tel ik 7 keien die geen kinderkoppen zijn. Laat die nu eens 14 cm in het vierkant zijn, dan kom ik ongeveer tot meterspoor. Voor normaalspoor zou ik keien nodig hebben die bijna 20 cm in het vierkant zijn; dat is hier niet het geval.
De spoorstaven en lasplaten zijn relatief zwaar, maar er ligt op ruim een meter één smalle dwarsligger. België kan ook; ik krijg hier geen Nederlands gevoel bij.

 

1850 (T) Zuiden des lands?


25-02-2016, Martin Snuverink: Volgens mij draaien de ramen naar binnen open. Naar buiten opendraaiende ramen op parterreniveau pal aan de openbare weg is linke soep. Vooral als er een voetganger vlak langs de gevel loopt.

25-02-2016, Berry: Ik kon gisteravond met een scan en loep niets lezen en dacht dat doe ik morgen even bij daglicht. De tekst op het bordje is ook nu voor mij onleesbaar. Wel heb ik het huisnummer kunnen lezen; het is 22 op een zwart vierkant bordje met een wit randje. Qua type lijkt hij op de huisnummerbordjes van Venlo en Amersfoort in het kenniscentrum van www.zoekplaatjes.nl

25-02-2016, E. Petter: Een detailscan van het bordje rechts (al kunnen we maar één woord herkennen) kan misschien helpen om te bepalen of Ingrid gelijk heeft.

25-02-2016, Ingrid Evers: Trottoir van zeer ongelijk liggende keitjes, bij de (eerste?) voordeuren onderbroken door een stukje vlakke baksteen. De uit twee vleugels bestaande vensters draaien naar buiten open. De huizen aangesmeerd aan de gevel, geen kelderopeningen. Leien dak bij de buren. Daar ook een vreemde buis die permanent bevestigd lijkt te zijn, maar waarvan ik geen idee heb waar hij heen voert of welk nut hij heeft.
Het doet mij niet erg Nederlands aan. Zou dit niet een aanpalend buitenland kunnen zijn?

 

1853 (T) Klokgevelpand. Geen huisnummer

1880 Hulde aan het zilver bruidspaar

Op het reclamebord: Arnhem Rijnstraat 46. Kenteken van de motor is M 171. De verkoper gaf aan dat het mogelijk Arnhem of Tilburg betreft.

11-08-2017, Sebas Meijwes: Het bord met 'Arnhem Rijnstraat 46' is een reclamebord voor de Singer-vestiging aldaar. De foto lijkt me niet op dat adres gemaakt, de straten in het centrum zijn daarvoor te smal en achter het pand lijkt ook te weinig ruimte. Wellicht gemaakt in een dorp in de buurt? Oosterbeek bijvoorbeeld?

04-09-2016, Theo B: Dit kenteken stond op naam van Jacob Post, Winterswijk. (febr. 1906)

1884 Arnhem?

Deze kaart komt uit een stapeltje van 9 fotokaarten met exact dezelfde achterzijden en hiervan bleken er 8 Arnhem te zijn. Zou dit dan toch ook Arnhem zijn?

1887 J.R. of J.K. Hielkema, slager


22-04-2016, E. Petter:
Slager Jan (Klaaszoon) Hylkema uit Luinjeberd genoot grote bekendheid als "bonkefiker" (figuren snijden uit botten), jager en drankbestrijder, aldus diverse krantenberichten.
In dit artikel zien we hem afgebeeld:
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010537094:mpeg21:a0087
Het overlijdensbericht uit 1967 (80 jaar) vermeldt als adres "Luinjeberd 124".

21-04-2016, E. Petter:
Bij Nijehaske komt het adres "Dubbele regel" voor. Daar staan de huizen dicht op de weg en kan het zoekplaatje niet zijn. Luinjeberd past beter...

21-04-2016, E. Petter:
Twee kandidaten:
J.H. (Jan Hessels) Hielkema, Slager, B23 Nijehaske, ging in 1930 failliet.
J.K. Hielkema, Slager, Luinjeberd.

21-04-2016, Leo R:
J.K. Hielkema was slager in Luinjeberd (Nieuwsblad van Friesland 31-12-1929). In de jaren zestig was dat B.J. Hielkema (Friese koerier 31-12-1963).
En tegenwoordig zit Hielkema/Hijlkema hier: https://www.google.nl/maps

1899 Stadspand uit ca. 1890

1902 Pastorie in Zuid-Holland?

Ongelopen fotokaart van Fotograaf Eduard Sanders uit Groningen die in grote delen van Nederland fotografeerde.
Deze is van het "type 8".

Type 8 werd waarschijnlijk gebruikt in zijn Utrechtse periode. De meeste foto's met dit type opdruk zijn zwart/wit.

Deze opdruk kwam voor in de volgende plaatsen;

Gelderland: Barneveld, Buurmalsen, Harderwijk, Hattem, Lunteren, Nijkerk, Putten, Tricht, Waardenburg
Noord-Brabant: Breda, Den Bosch, Eindhoven, Tilburg
Overijssel: Deventer
Utrecht: Harmelen, Kamerik, Utrecht, Woerden, Woudenberg
Zuid-Holland: Alphen aan de Rijn, Bergambacht, Bodegraven, Gouda, Hazerswoude, Leiden, Stolwijk, Schoonhoven, Waarder, Zoetermeer, Zoeterwoude, Zwammerdam

Serie 4 - 1904 tm. 2140

Serie 3 - 1532 tm. 1902