G 3596 De onderkruiper te Woerden??

-Fotokaart van fotograaf Eduard Sanders. Type 8. Mogelijk Zuid-Holland of provincie Utrecht.

G 3600 Noorden des lands

Op het bordje: "Wacht u voor den hond".

G 3603 Fotograaf Mandemaker, Balk

G 3611 Dubbel woonhuis

G 3624 Friesland?

Bij een aantal brieven en foto’s uit de nalatenschap van ene ds. Oosterhuis zitten ook een paar onbekende plaatsen. De predikant is in elk geval werkzaam geweest in Acquoy, Warns, Den Ham en Suawoude.
Foto’s mogelijk uit Den Ham maar ook kans op een foto van een pastorie in Driesum.

 
         

G 3628 Winkelpand van Jansen

Fotograaf Haalman uit Groningen.

11-01-2017, Peter Smaardijk: Klopt niet. W=Wildervank, O=Onstwedde. Zie bijv. http://www.bad-noord.nl/index.php/2-uncategorised/10-oprichting-zwembad-noord. De Barkelazwet (waar de Semslinie veranderde in Koningsraai) was de grens.

11-01-2017, Erwin Petter: De "W" in "Stadskanaal (W)" zal voor "west" staan. In dit krantenbericht zien we ook de tegenhanger "Stadskanaal (O)": http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMVEEN01:000081213:mpeg21:a0072

11-01-2017, Peter Smaardijk: Ik zie dat hij verhuisde van Stadskanaal (W.). Is dat "west" of is dat "Wildervank" (een deel van Stadskanaal hoorde nl. tot die gemeente, in tegenstelling tot de rest dat bij Onstwedde hoorde)?

11-01-2017, Erwin Petter: Maart 1928 verplaatst Jo Jansen de hoedenzaak van de westzijde (nu: Hoofdkade) naar Hoofdstraat 64. Van dat laatste pand heeft de bb. Groningen een niet matchende foto (zoeken met hoedenzaak Stadskanaal).bDus zou dit dan mogelijk de zaak aan de Hoofdkade voor 1928 zijn. Hier het verhuisbericht: http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMVEEN01:000080990:mpeg21:a0054

11-01-2017, Erwin Petter: J. Jansen had een hoedenzaak in Stadskanaal, mogelijk dus daar.

11-01-2017, Peter Smaardijk: Er was in ieder geval tussen 1915 en 1924 een J. Jansen modezaak in Stadskanaal; ik heb er echter geen adres van gevonden. En ik ben me bewust van het feit dat dit niet direct typische kanaalstreekarchitectuur is.

 

G 3636 Poststempel Baarn


01-02-2017, Peter Smaardijk: Als ik denk dat het is waar het is, dan is de zijgevel hier te zien (de rechter villa): http://www.hetutrechtsarchief.nl/

01-02-2017, Peter Smaardijk: Educated guess: Nassaulaan 56. Nu nieuwbouw. Maar misschien zit ik er naast...

01-02-2017, Peter Smaardijk: Mogelijk de fam. Haust (van de toastjes). Ik vind een villa Wilhelmina aan de Nassaulaan in Baarn als adres: http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMRANM02:000017277:mpeg21:a0025

G 3644 Krommenie?

Mogelijk is dit Krommenie het huis van de familie W. Schaap Semler. In het hek de kinderen Leo en Aafje. Achterop de kaart geen gegevens.

14-02-2017, Peter Smaardijk: Er loopt een spoortje voorlangs. Zou ook een nuttige aanwijzing kunnen zijn...

14-02-2017, Theo van Gijlswijk: Willemke Schaap-Semler is in 1941 overleden in Haarlem het woonadres was Zijlweg 146. http://www.delpher.nl/nl/kranten/view
Eerdere adresboeken van Haarlem geven als adres: 1913 Zijlweg 32 en 1931 Zijlweg 110. Vermoedelijk is de Zijlweg 2x omgenummerd geweest. Geen van deze adressen is het ZP.
Hun zoon L. (Leo of Louris?) Schaap getrouwd met MGC Couwenhoven woont in 1941 in Overveen
Hij is op 11 oktober 1939 getrouwd met Margaretha Gesina Cornelia Couwenhoven, en overleden op 17 november 1986 in Overveen. In de overlijdensadvertentie staat als voornaam Louris. Hij was 88 jaar oud, dus geboren in 1898. Wanneer Leo/Louris op de foto ± 5 jaar oud is moet de foto gedateerd worden op 1903/1904.
In een familieadvertentie wordt in 1905 nog als woonplaats Krommenie genoemd:
http://www.delpher.nl/nl/kranten/view
Ergens tussen 1905 en 1913 is de familie Schaap-Semler verhuisd naar Haarlem.
De foto zal dus nog van voor deze tijd zijn en in Krommenie gezocht moeten worden.

13-02-2017, E. Petter: W. Schaap-Semler, gehuwd met Jb. Schaap, de directeur van de blikfabriek.
Adresboek 1900 geeft als adres "190", een later adresboek "Zuiderhoofdstraat 25". Daar is het niet. Een waarschijnlijke plek lijkt me de Padlaan, maar niet gevonden daar...

G 3646 Fotograaf uit Hilversum

Kaart is verzonden door G. Baltussen.

14-02-2017, Peter Smaardijk: Het zou Gerrit Baltussen kunnen zijn, die aan zijn (toekomstige?) vrouw Tiny Franssen schrijft: http://www.mensenlinq.nl/overlijdensberichten/gerrit-baltussen-6816588
Maar daar komen we niet zo ver mee vrees ik. En Foto Koch schoot plaatjes door het hele land heen...

     

G 3651 Houthandel

 

G 3652 Tabak, koffie en thee

Op het bordje: "Agentschap de Courant".

18-02-2017, Theo van Gijlswijk: "De Courant" was toch een landelijk verschenen krant tussen 1893 en 1923. In 1923 werd het Nieuws van den Dag overgenomen door "De Courant". De fusiekrant verscheen voortaan onder de titel De Courant/Nieuws van den Dag als kopblad van De Telegraaf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Courant/Nieuws_van_de_Dag

17-02-2017, Theo van Gijlswijk: Ik kom advertenties tegen van Agentschap "de Courant" in de Heldersche courant en het vliegend blaadje voor Den Helder.. Adressen Sluisdijkstraat 22, Sluisdijkstraat 31, Schagenstraat 100 en Van Galenstraat 39. Ook een agentschap in Noord Scharwoude zonder adres.

G 3660 Landhuis


01-04-2017, Berry: Volgens de eigenaar zou dit mogelijk één van de volgende plaatsen kunnen zijn: Oosterbeek, Heelsum of Renkum

G 3663 Onafhankelijkheidsfeesten 1813-1913

G 3667 Villa Eben Haezer

Komt uit partij met overwegend kaarten uit de provincie Utrecht.

G 3669 St. Joseph

G 3672 Kerkgebouw

 

G 3697 Harmelen?

G 3698 Bergzicht

G 3699 Stadsgezicht

G 3709 Café "De Zwaan" van P. Verheijen

Fotograaf: P.J. Campagne uit Tiel.

27-02-2017, E. Petter: Café de Zwaan in Wadenoijen, Lingedijk 55 ? http://www.regionaalarchiefrivierenland.nl
Zie ook streetview: https://goo.gl/maps/BmfqbNZ1yD22

27-02-2017, E. Petter: Het café "De Zwaan" van P. Verheijen was gevestigd in Maurik, volgens de "Nieuwe Tielsche Courant" van 4 December 1918.

G 3711 Smederij van T. Vermeer

G 3712 Schoolgebouw

G 3719 Kruidenierswinkel

Op de achterzijde in modern handschrift: "Maurik". In het bovenlicht staat de naam van de kruidenier. Zijn achternaam begint met een K.

 

G 3721 Verzonden vanuit Zevenbergen


03-03-2017, Theo van Gijlswijk: Elizabeth Geertruda Maria Pekel geboren op 19 juli 1896 in Zevenbergen. Haar ouders zijn Heinrich Theodor Pekel en Anna Maria den Ouden. Heinrich is overleden op 16 februari 1904 in Zevenbergen. Liza staat waarschijnlijk zelf met haar ouders op deze foto. Zij is in 1903 zeven jaar oud.

G 3722 Familie Willink?


03-03-2017, Ingrid Evers: Anderzijdsd is Maastricht met schuiframen weer wat minder waarschijnlijk.

03-03-2017, Berry: Ik betwijfel dat dit een huisnummerbordje is. De naam Willink staat achterop de kaart geschreven.

03-03-2017, Ingrid Evers: Het lijkt erop dat er links van de voordeur een zwart ovaal huisnummer is geschilderd op de muur (rechts een naambordje?). Dit zou best eens de Villawijk in Maastricht kunnen zijn. Waarop is de toelichting 'Familie Willink?' gebaseerd?

G 3723 Straatgezicht

G 3727 Rudia State

G 3731 Villa aan het water

G 3734 Mogelijk Soest of Baarn

G 3735 Stempel Numansdorp?

G 3739 Verzonden vanuit Mijdrecht

G 3740 Zou Woerden of omgeving moeten zijn


13-03-2017, Martin Snuverink: De brug is vermoedelijk een tweedehands-draaibrug die hier als vaste brug in gebruik is. Er is dan geen vaarwater. Dit bemoeilijkt het oplossen.

 

G 3743 Zou Apeldoorn zijn...

Wordt niet herkend als Apeldoorn.

G 3745 Apeldoorn?

G 3759 Winkelcentrum, links Centra-markt.


19-04-2017, Jeannet de Swijger: Hans de Haas bedoelt waarschijnlijk meerburgkade daar is wel een klein winkelcentrum maar is niet de oplossing van de foto.

19-04-2017, Cees Bol: Hierbij een mogelijke oplossing, is er iemand dat dat kan bevestigen? Ik ben totaal onbekend met Krimpen aan de IJssel. Dit winkel centrum is onlangs totaal verbouwd als ik op google streetview kijk.

09-04-2017, Hans de Haas: Foto 3759 is winkelcentrum Merevaart in Leiden. Dit is gebaseerd op herkenning en mogelijk zit ik helemaal fout. Het is een plein en rechts om de hoek zijn ook winkels. Zover ik weet is het Merevaart, maar kan ook meervaart zijn, na 50 jaar is het geheugen toch iets minder!

G 3760 Stadsgezicht

Auto voor een entree van een openbaar gebouw o.i.d, in het rechterraam: Verlof A.G. de Jong.

26-04-2017, Paul Blanken: De man in het midden laat trots een aantal filmtrommels in zijn handen zien.

G 3767 Nijmegen 1915

G 3783 Nijmegen?

Fotokaart (Gevaert) van een fabriek of wellicht technische school.

G 3788 Nijmegen?

Fotokaart van persfoto bureau Gelderland Nijmegen.

 

G 3796 Stadspand met tramrails in de straat

Huisnummer 5.

08-05-2017, Hans de Haas: Dit lijkt wel heel erg op de Bezuidenhoutseweg in Den Haag, om bewijs te zoeken moet ik 2684 afbeeldingen nalopen, vind ik toch iets teveel.

G 3804 Hees?

Verzonden vanuit Hees (Gld) op 31 dec. 1903 aan Mejuffrouw A. van Hoogstraten, Zadelstraat 16 te Utrecht. Afzender Mien.

03-05-2017, Ellen Drees: Foto G 3804 is niet het Gelderse Hees, maar het Utrechtse Hees, een voormalig engdorp in de gemeente Soest. Dit huis is villa De Paltz. Het huis is niet meer in zijn oude glorie, maar nog wel duidelijk herkenbaar ondanks een ander dak/toevoeging van een verdieping. https://nl.wikipedia.org/wiki/Landgoed_De_Paltz

30-04-2017, E. Petter: Dezelfde fotokaart in de bb. Nijmegen met een andere tekst, waarin staat: "dit huis in Hees". Dus het is zeker daar. Waarschijnlijk de Kerkstraat. https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=223033

G 3805 Nijmegen?

Verzonden vanuit Nijmegen op 26 april 1910.

G 3806 Fotograaf H.J. Sanders en Co, Nijmegen


03-06-2017, Theo van Gijlswijk: Mogelijk is dit de villa Gemelli aan de Torenlaan 22 te Blaricum, de voorloper van het later gebouwde rusthuis Gemelli van architect Th. Rueter. Ik heb geen foto van de villa nog kunnen vinden. De villa zal tussen 1913 en 1920 gesloopt zijn. http://bel.courant.nu

03-06-2017, J.J. Hoefnagel: VILLA GEMELLI. Zowel in Bennekom als in Blaricum stond een villa met deze naam.

13-05-2017, Cees Bol: Mijn zoon leest op de voorgevel van G3806 GEMELIJ. Ik kom niet verder dan GEM....

G 3823 Noorden des Lands?

Oud Hollandse spelen op een schoolplein in het Noorden van het land?

 

G 3839 Laren?

Agfa fotokaart van pinkstergemeente, Laren?

 

G 3842 Statig herenhuis

Voor het huis een dubbele trambaan.

G 3844 Gelders boerderijtje

Fotokaart van fotograaf Eduard Sanders. De achterzijde is van het type 8. Type 8 kwam voor in de volgende plaatsen;

Gelderland: Barneveld, Buurmalsen, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Lunteren, Nijkerk, Putten, Tricht, Waardenburg
Noord-Brabant: Breda, Den Bosch, Eindhoven, Oisterwijk, Tilburg
Overijssel: Deventer
Utrecht: Harmelen, Kamerik, Utrecht, Woerden, Woudenberg
Zuid-Holland: Alphen aan de Rijn, Bergambacht, Bodegraven, Gouda, Hazerswoude, Koudekerk aan den Rijn, Leiden, Leiderdorp, Stolwijk, Schoonhoven, Waarder, Zoetermeer, Zoeterwoude, Zwammerdam

 

G 3848 Komt uit partij Haarlemse kaarten

Huisnummer met letter en cijfer kwam daar niet voor, wel in Velsen. Op de gevel de naam Gretha.

G 3850 Verzonden vanuit Schalkhaar

G 3860 Café H. of K. Peeters


25-06-2017, Martin Snuverink: Straels(ch)eweg 20, Venlo kan nog steeds. Op deze plaats staat nu een afschuwelijk bouwsel. Spoorzicht kan slaan op de stoomtram Venlo-Nijmegen van de MBS op meterspoor aan de westkant van de (rijks)weg, maar ook op de toenmalige spoorweg Venlo-Straelen-Wezel, die aan de achterzijde zichtbaar op 260 meter lag. Het tramspoor was tot 17-09-1944 actief (vernield door oorlogshandelingen). De spoorlijn naar Wezel is in de jaren 1950 opgebroken.

22-06-2017, Ingrid Evers: Het lijkt me toch goed mogellijk dat dit het café is van K. Peeters, waarvoor Theo B. een link heeft toegevoegd. Dat hij slechts die ene vermelding heeft gevonden, hoeft niet te betekenen dat hij 'fout' zit.

Daar komt bij, dat het café van K. Peters (met één e), Straelscheweg 20, een eigen naam heeft, nl. Spoorzicht. Zo staat het ook in tal van advertenties vermeld. Het lijkt mij dat de eigenaar die naam dan toch in het bovenlicht of ergens op de gevel zou hebben aangebracht.

Het is jammer dat we tegen de onbeschilderde achterkant van een wegwijzer aankijken. Dat deze tegenover het café staat, wekt de indruk dat daar een splitsing van de weg, al hoeft dat niet persé het geval te zijn.

20-06-2017, Theo B: Verder zie ik alleen advertenties van café K. Peters op Straelscheweg 20.
Zal hem wel niet zijn dan...

20-06-2017, Theo B: Er was i.i.g. een café K. Peeters aan de Straelscheweg in Venlo.
http://www.delpher.nl/nl

Serie 8   G 3862 tm G 3953

Serie 7   G 3596 tm G 3860